El novembre de 2022, els treballadors i treballadores d’Avanza, l’empresa que gestiona el servei públic d’algunes línies d’autobús del Baix Llobregat, convoquen aturades parcials contra les condicions laborals precàries i el mal estat de la flota de vehicles, una situació que arrosseguen des de fa anys. Som al mes de març de 2023 i la seva lluita continua. Entrevistem en Quique, conductor de l’L95, actualment de baixa, i en Víctor, conductor de l’E86: ambdós afiliats a la CGT, ens expliquen les raons que han portat la plantilla a la vaga, què reivindiquen i quina és la seva visió del conflicte.
Sou els responsables de la mobilitat a gran part del Baix Llobregat i els que rebeu de primera mà les queixes de la població sobre el servei d’autobús. En quines condicions està la flota de vehicles que conduïu?
Quique: Ens veiem treballant amb autobusos obsolets en els quals no funciona l’aire condicionat, ni els sistemes antibaf, ni els eixugaparabrises, ni els fars. Els seients d’usuaris i conductors estan destrossats, les rodes estan desgastades… A molts vehicles, el pedal d’emergència que serveix per a comunicar incidents està espatllat i tampoc funciona el sistema de comunicació amb l’empresa: et veus obligat a fer servir el teu telèfon personal, fet que no és ni tan sols legal.
Víctor: La flota està molt deteriorada: fa 6 anys que s’hauria d’haver renovat. La situació ja era dolenta amb l’anterior operador, Mohn, però els últims 3 anys s’ha agreujat. Avanza va obtenir la licitació del servei presentant una oferta un 16% més baixa: amb un parc de vehicles que ja era obsolet, es van afegir 42 autobusos que estaven a Madrid pendents de ser desballestats. Hi ha vehicles que circulen malgrat no complir amb els requisits ambientals ni tenir la ITV. El 70 o 80% de les rampes per a persones amb mobilitat reduïda no funcionen. El servei de neteja és pràcticament inexistent: s’han hagut de retirar autobusos perquè estaven infestats de xinxes, puces o fongs que han afectat treballadors i usuaris. Això últim vam haver de denunciar-ho a Inspecció de Treball, que va obligar l’empresa a desinfectar tota la flota.
Com afecta això a les vostres condicions laborals?
Quique: Tot això repercuteix a la salut dels treballadors i treballadores. Jo, actualment, estic de baixa per ansietat i depressió, provocades per les condicions laborals a Avanza que, en alguns casos, els treballadors hem denunciat des de 2015. L’absentisme laboral és del 12%, en molts casos per ansietat, però també per lesions d’esquena, de ciàtica i de cervicals, a causa d’uns seients antics i desgastats on treballem moltíssimes hores a la setmana.
Víctor: Quan va entrar Avanza es va trobar una plantilla amb 170 treballadors de baixa. Hi ha moltíssima gent amb depressió, s’aguanta molt estrès: cada dia t’exposes que t’insultin i, fins i tot, que t’agredeixin, perquè els passatgers arriben tard al seu lloc de treball. Mai saps si acabaràs el servei o et quedaràs tirat enmig d’una carretera.
Heu tingut alguna situació de perill a causa del mal estat dels vehicles?
Quique: Una vegada vaig estar a punt d’atropellar una senyora i la seva filla: van creuar sense mirar i em vaig adonar que el clàxon no funcionava. Tot això m’ha generat també trastorns greus de la son.
Víctor: Sense anar més lluny, l’altre dia circulava per l’autopista i va començar a ploure molt. Els passatgers van haver d’ajudar-me, obrint les finestres i netejant el vidre frontal amb una bufanda perquè de cop, enmig de la C32, el sistema antibaf no funcionava: no podia aturar i havia de conduir amb una visibilitat pràcticament nul·la! La situació és delirant, venen ganes de baixar del bus i marxar cap a casa: ens estem jugant la vida i la dels usuaris.
El 2019 es produeix l’adjudicació del contracte a Avanza, que és qui està darrere de la fusió de Tuzsa, Vitrasa i Auto-res. I que, des de 2013, forma part del grup mexicà ADO: un conglomerat empresarial multinacional. A efectes pràctics, què ha suposat per a la plantilla el canvi de mans del servei?
Víctor: L’empresa anterior era més petita, així que crèiem que, venint una gran multinacional, aprendríem alguna cosa. Ens hem adonat que ha sigut a l’inrevés: els treballadors som els que estem tirant endavant aquesta empresa, malgrat la incompetència de la direcció i del departament de logística. No hi ha hagut una sola vegada que la plantilla hagi cobrat bé la nòmina: cada mes hi ha 40 o 50 treballadors que han de reclamar hores extres, festius, etcètera. És tot un desastre: arribes per a fer el relleu i no hi ha cap conductor per cobrir el torn.
També he sentit que us queixeu de les condicions que teniu a cotxeres, quina és la realitat?
Víctor: Per instal·lacions tenim 4 mòduls portàtils d’obra: no hi ha vestidor, ni dutxes. Tampoc no tenim taquilles on deixar els uniformes ni els efectes personals. Vam estar un mes sencer sense lavabos a cotxeres: vam haver de denunciar per aconseguir un sol vàter portàtil i, fins i tot, hem hagut de continuar denunciant per a tenir suficient paper higiènic: ens deixaven 2 rotllos per setmana, quan per allà hi passen entre 50 i 100 treballadors cada dia!
Hem vist que l’empresa ha sigut multada per l’Autoritat Metropolitana de Barcelona amb 300.000 euros per la deixadesa dels seus vehicles. També sembla que ara es comprometen a millorar els busos amb una nova flota. Quina és la vostra valoració sobre aquesta sanció?
Víctor: En contrast amb els 240 milions d’euros de la concessió del servei, la multa és irrisòria. Així que em sembla que és un gest de cara a la galeria, però qui continua pagant són els usuaris. L’AMB va donar la licitació sent conscient del que passaria: volen fer de poli bo i fer veure que Avanza és el poli dolent, però estan al mateix paquet. De fet, l’AMB, com a organisme públic, té la responsabilitat final sobre el funcionament del servei.
Quique: A Avanza li surt més a compte pagar la multa que assumir el cost del manteniment que realment necessiten els vehicles. Pensa que sols un vidre ja són 5.000 euros i altres parts com el sistema hidràulic o l’embragatge costen un dineral. Ara diuen que portaran més de 90 vehicles nous: seran propietat de l’AMB, però el manteniment continuarà anant a càrrec d’Avanza.
Pel que ens hem informat, les reivindicacions de la vaga són per la millora de la flota que, com comenteu, no hauria de circular. Però també demaneu millores laborals. Quines són les vostres demandes?
Víctor: El que demanem són 2 dies seguits de descans: és una demanda de mínims per la feina que fem i l’estrès que suportem. Ho tenen la majoria d’empreses. Busquem una reducció de la jornada tipus anual: tenim la més alta del nostre sector a tot l’Estat, amb 1.811,60 hores, malgrat que això és il·legal. El conveni sectorial que ens regeix marca 1.007,70 hores com a màxim. El servei nocturn no pot fer hores extra, però tenim companys que estan fent 400, 500 o 600 hores extra a l’any. L’administració pública mira a un altre cantó, igual que amb el dret als descansos i amb tantes altres coses. Van concedir la licitació sent conscients que el conveni laboral està caducat, que els salaris estan congelats des de fa 4 anys i que estem fora de llei.
Quique: Ara mateix és impossible descansar, es treballen molts festius i caps de setmana: encara que passis el teu temps lliure dormint, estàs tan esgotat que acabes perdent el contacte amb les amistats i la família. Jo tinc 61 anys i em queda poc per jubilar-me, però estic treballant des dels 16 i ja no podia més.
Durant les negociacions, els treballadors vau rebutjar amb un 86% dels vots l’últim preacord que van presentar l’empresa i UGT i CCOO. En què consistia i quina és la vostra posició al respecte?
Víctor: L’acord prometia un 3% d’increment salarial: tal com està el cost de la vida, és inassumible. El que demanem no és res de l’altre món, volem un increment de l’IPC real. Els últims anys hem perdut un 15% d’IPC: demanem que ens donin un 5,7% de 2022 i que ajustin el del 2023 a la realitat.
Quique: A més, el que es paga pel servei de bus nocturn és una misèria.
Quina representativitat tenen UGT i CCOO entre la plantilla i quina rellevància està tenint la CGT en aquest conflicte?
Quique: Pensa que tots aquests problemes els arrosseguem de fa anys i CCOO i UGT mai no han fet res significatiu al respecte. Quan vaig començar a la CGT, teníem 2 delegats: a les últimes eleccions, en canvi, vam treure 7. Molts companys i companyes que estaven a CCOO i UGT estan passant-se a la CGT: s’està fent bona feina i es valora.
Víctor: CGT té força, està arrossegant i mobilitzant a tota la plantilla. Així que UGT i CCOO es veuen obligats a seguir-nos: alguns d’ells ja haguessin signat el preacord. Nosaltres pressionem el Comitè d’Empresa, que vol fer només 1 dia d’aturada setmanal, quan la majoria de treballadors volem fer-ne 3. Ells voldrien una vaga estèril, que es quedi dins el centre de treball i sense fer soroll. El 2008, de la mà dels sindicats majoritaris, vam fer només dues mobilitzacions: van ser un passeig fins a l’Ajuntament de Viladecans, que està al costat de les cotxeres. Ara estem fent marxes de quilòmetres, tallant l’entrada de l’autopista de Viladecans i la de Gavà.
Quin està sent el suport a la vaga per part de la plantilla?
Víctor: Valorem que està entorn del 90%. Una altra cosa són els treballadors que poden assistir a les mobilitzacions, però es nota el suport. A l’última convocatòria vam aplegar 150 treballadors al matí i 170 a la tarda, d’una plantilla total d’uns 600 empleats comptant conductors, administració, taller, etcètera. A més, és la primera vegada que tot el personal de Taller i els inspectors s’han sumat a la vaga. El Departament de Manteniment no ho ha fet: és nou, està externalitzat i rep molta més pressió per part de l’empresa.
Com us sentiu després de 4 mesos de lluita?
Víctor: La gent està bastant conscienciada i això s’ha vist en el rebuig majoritari de la plantilla a l’últim preacord presentat. Nosaltres considerem que són els treballadors i les treballadores qui té la potestat d’acceptar o rebutjar acords i no pas el Comitè d’Empresa, com CCOO i UGT voldrien. Encara hi ha força i la gent vol continuar lluitant.
Les vagues, a més d’aportar conquestes materials, sovint també generen altres efectes. Heu notat una major cohesió entre els treballadors i treballadores?
Víctor: Definitivament, hi ha més solidaritat que abans i molta més unitat dins de la plantilla. Abans que CGT hi tingués presència, hi havia molta discriminació i diferències entre treballadors veterans i novells: ara estem lluitant per la igualtat de drets, alhora que fomentem una major organització.
Hem vist com, des dels partits polítics, ajuntaments, mitjans de comunicació i la mateixa empresa s’atacava els treballadors, culpant a la vaga del mal funcionament del servei. Com sentiu que s’està rebent la vostra lluita per part dels usuaris?
Quique: El mes de juliol de 2022 hi va haver una manifestació d’usuaris de Gavà fins a Viladecans. El mal funcionament no ve des de la vaga, això ho sap tothom. Hi ha passatgers que ens mostren el seu suport i que han participat en les mobilitzacions.
Víctor: Per entendre d’on venen aquests atacs, l’alcaldessa de Castelldefels, per exemple, és vicepresidenta de l’AMB, té un càrrec de responsabilitat en tot això que està passant.
Per acabar, què li diríeu als usuaris que estan sent afectats per la vaga?
Quique: Que si volen donar suport i lluitar per un millor servei, estiguin pendents de les pròximes convocatòries.
Víctor: Que tota mostra de suport és benvinguda i que tinguin paciència, tot i que els entenc pel servei deficitari que obtenen. Sovint els treballadors són qui paguem els plats trencats quan, actualment, si no fos per nosaltres que treballem en condicions pèssimes, el servei d’autobusos no arribaria ni al 30%: fixa’t que hi ha dies normals que surten menys autobusos de cotxeres, pel seu mal estat, que els serveis mínims que ens marquen en dia de vaga!