Elisenda Nin Ripoll
Sindicat d’Educació, Recerca i Intervenció Social de CGT Baix Camp-Priorat – Deixa de ser una illa.
La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha anunciat per aquest curs 2025-26 un nou repte: millorar l’atenció de les necessitats de suport educatiu i l’equitat educativa.
Malauradament, CGT Ensenyament discrepem amb aquest discurs, la realitat és una altra. A finals de juliol el Departament va anunciar la retallada de 103 places d’Integradores Socials i 25 places d’Educadores Socials als centres educatius públics de Catalunya.
CGT Ensenyament denunciem aquesta decisió unilateral del Departament donat que les Tècniques d’Integració Social i les Educadores Socials són una peça clau en el funcionament de les escoles i instituts públics, les quals treballen en centres considerats d’alta o màxima complexitat. No són un recurs afegit ni un suport puntual: són una part fonamental del teixit educatiu inclusiu, aquell que no deixa ningú enrere i treballa de manera coordinada amb la resta d’agents socioeducatius i comunitaris per fomentar el teixit associatiu, la cohesió social i fomentar la igualtat d’oportunitats educatives. Les seves tasques professionals incideixen directament en el procés educatiu i de construcció de la subjectivitat dels infants i adolescents en situacions de vulnerabilitat i risc d’abandonament escolar. Als centres on treballen han esdevingut essencials i imprescindibles.
Des de CGT Ensenyament denunciem que el Departament retalli la plantilla d’Integradores Socials i Educadores Socials mentre s’omple la boca dient que una de les prioritats d’aquest curs sigui la millora a l’atenció de les necessitats de suport educatiu.
Les places suprimides anaven lligades a un programa temporal finançat amb fons europeus. Amb el nou programa s’han contractat un 30% menys de professionals.
El Departament d’Educació també ha anunciat la retirada de la figura de les Educadores Socials a les escoles de primària i de les TIS de programa als instituts, desfent, en molts casos, els equips socials formats per les dues categories professionals que actuen conjuntament en diferents centres educatius d’arreu del territori català. Aquest curs només hi haurà una professional de perfil socioeducatiu al centre, que haurà d’assumir, en alguns casos, les tasques que abans es realitzaven entre 2 professionals, per tant, més sobrecàrrega de treball.
Si volem que els centres educatius d’arreu de Catalunya siguin espais de transformació social necessitem Integradores i Educadores Socials que treballin per la inclusió de tot l’alumnat, sobretot el que pateix vulnerabilitat social.
CGT Ensenyament hem promogut i/o participat en diferents mobilitzacions per exigir al Departament d’Educació la continuïtat dels perfils socioeducatius: convocatòria de vaga el 3 de juny a l’INS Fontseré d’Hospitalet de Llobregat, concentració el 31 de juliol davant de la seu del PSC, concentració l’1 de setembre davant del Departament d’Educació i concentració el 12 de setembre a Manresa davant dels SSTT d’Educació.
Aquest curs continuarem reclamant tant a les meses com al carrer la reincorporació dels equips socioeducatius als centres educatius, l’augment d’aquests perfils professionals i que les noves places siguin estructurals i pressupostades pel Departament d’Educació. No temporals (lligades a programes finançats amb fons europeus).
Prou precarització de les Integradores i Educadores Socials al Departament d’Educació i Formació Professional!



